جهانبخش شُکری(رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه)

ضمن عرض تبریک نوروز باستانی 1403 خدمت همه‌ صنعتگران و معدنکاران و مردم شریف استان و کشور عزیزمان، سال خوبی را برای شما آرزومندم.

در سال گذشته به دلیل ضعف زیرساخت‌های انرژی و قوانین یک‌روزه، دست و پای صنعت بسته شده بود. به بهانۀ پایان سال ۱۴۰2 و آغاز سال جدید با رئیس خانۀ صنعت‌ومعدن کرمانشاه گفت‌وگویی انجام داده‌ایم. به باور جهانبخش شکری، سالی که گذشت یک سال سخت و پرفراز و نشیب برای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی استان بود. رئیس خانۀ صنعت‌ومعدن کرمانشاه گفت: «هر سال مشاهده می‌کنیم که مقام معظم رهبری شعار سال را در زمینۀ تولید و صنعت تعیین می‌کنند، که قاعدتاً هدف آن توسعۀ تولید و حمایت از کارآفرینان است. همه به‌خوبی می‌دانند ایجاد مهار تورم، رشد تولید در گروی توسعۀ تولید است. با این وجود، برخلاف نامگذاری سال و تأکیدات رهبر انقلاب، بسیاری از زیرساخت‌های اولیه برای توسعۀ صنعت در کشور آماده نیستند و این موضوع هر سال مشکلات بیشتری برای تولیدکنندگان به‌وجود می‌آورد.» اشارۀ رئیس خانۀ صنعت‌ومعدن کرمانشاه به قطع گستردۀ برق  و کاهش فشار گاز صنایع در سال‌های اخیر است. به گفتۀ او: «قطع برق  و کاهش فشار گاز معضلات بسیار بزرگی بشمار می‌آیند، به‌خصوص برای تولیدکنندگانی که صادرات‌محور هستند؛ زیرا توقف تولید باعث ازدست‌رفتن بازارهای صادراتی می‌شود که به سختی به‌دست آمده‌اند.»

 

فرهاد مرزی(دبیراجرایی خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه)

اقدامات خانۀ صنعت‌ومعدن استان کرمانشاه در سال 1402 به شرح زیر هستند:

دستاوردهای اجرایی و عملیاتی

از آغاز سال 1402 تا پایان آن، سازمان صمت استان با حمایت استانداری و دستگاه‌های اجرایی، درخصوص برون‌سپاری این تشکل 28 جلسۀ کارشناسی کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید را با 179 دستورکار برگزار کرده است. طی پیگیری‌های به‌عمل‌آمده، حدود 85 درصد مصوبه‌ها به مرحلۀ اجرایی رسیده‌اند. پانزده درصد باقی‌مانده نیز یا توسط دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها مغایر شناخته شده و یا توسط خود متقاضی پیگیری نشده‌اند.

از سال 1402 تا پایان سال جاری، چهارده جلسۀ ستاد اقتصاد مقاومتی با حضور رئیس‌کل محترم دادگستری و معاونان دادگستری کل استان، با 84 دستورکار برگزار شده و مصوباتی نیز دربرداشته است. اکثر این مصوبات اجرایی و از طریق دستگاه قضا پیگیری شده‌اند. درصورتی‌که واحدهای تولیدی در جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی جهت رفع موانع به کارشناسی تخصصی نیاز داشته باشند، توسط کارگروه کارشناسی ستاد اقتصاد مقاومتی که به خانۀ صنعت‌ومعدن سپرده شده ارجاع می‌شوند. گزارش‌های کارشناسی توسط تیم تخصصی مرتبط به دادگستری کل استان ارسال و مصوبۀ آن صادر می‌شود.

از چهار سال پیش تا کنون، تفویض اختیار صدور جواز تأسیس به خانۀ صمت استان واگذار شده است. حدود 4900 جواز تأسیس صادر شده و متقاضیان جوازهای خود را از خانۀ صنعت‌ومعدن دریافت می¬کنند. این فرایند در صورت تکمیل مدارک طی یک روز کاری انجام شده و پس از آن جواز صادر خواهد شد.

راه‌اندازی 26 واحد راکد و تعطیل با همکاری استانداری، سازمان صمت، شرکت شهرک‌های صنعتی، ادارۀ تعاون کار و رفاه امور اجتماعی و خانۀ صنعت‌ومعدن.

مطابق با شعار «مهار تورم، رشد تولید» در سال 1402، خانۀ صمت تعداد انجمن‌های ثبت‌شدۀ خود را به 23 افزایش داده است. تمام انجمن‌ها با تشکیل جلسات دوره‌ای به‌صورت تخصصی و مستقل، فعالیت‌های مربوط به واحدهای زیرمجموعۀ خود را انجام می­دهند.