مهندس کیوان کاشفی(رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمانشاه)

صنعت ساخت و ساز کرمانشاه؛ چالش ها و فرصت ها

بررسی‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهند که ساخت‌وساز و کار عمرانی در استان کرمانشاه یک حوزۀ بسیار مهم است. دلیل این ادعا را می‌توان این‌گونه بیان کرد:

اول اینکه در این بخش اشتغال در ردۀ بسیار بالایی است و طبق برآورد، تقریباً 25 تا سی درصد کل اشتغال را در این حوزه تشکیل می‌دهد. در این حوزه چالش بزرگی وجود دارد و آن اینکه افرادِ مشغول در این حوزه بیمه نشده‌اند و لیست مشخصی برای آن­ها وجود ندارد که بتوان مثل یک کارگاه صنعتی، تولیدی و خدماتی با این افراد همکاری کرد. در حقیقت اشتغال این افراد به‌صورت فصلی، موقعتیی و پیمانکاری است، یعنی کاری را در یک محل انجام می‌دهند، پس از اتمام کار از آن خارج می‌شوند و معمولاً ارتباط استخدامی مستمری با کارفرما ندارند. با این وجود نقش این افراد در اشتغال از اهمیت زیادی برخوردار است. در واقع وقتی حدود 25 تا سی درصد اشتغال در یک حوزه قرار داشته باشد، سهم آن در اقتصاد استان نیز به همان اندازه مهم است.

مابقی متن را در نشریه مطالعه کنید…


دکتر نادر نوروزی(شهردار کرمانشاه )

 

ایجاد یک کنسرسیوم ساختمانی

به‌منظور ایجاد طرح جهش ِتولید مسکن و اهمیت این موضوع با توجه به مساحت شهر و میزان ساخت‌وسازهای سطح کلانشهر کرمانشاه و کمبودهایی در صنعت ساختمان، ضروری است که این انجمن‌ها فعال‌تر باشند و علاوه بر پیگیری‌های مداوم با استفاده از ابزار و نیروی انسانی متخصص، فعالیت آنان در جهت ارتقای سطح شهری بیشتر و باکیفیت‌تر شود. این اقدام باید در قلب یک کنسرسیوم ساختمانی در کرمانشاه انجام شود، که جای خالی آن را می‌توان در شهر احساس کرد؛ به‌طوری‌که ضوابط شهرسازی به بهترین شکل رعایت شده و میزان تخلفات شهری و عدم رعایت آیین‌نامه‌ها به‌طرز چشم‌گیری کاهش یابند.

مابقی متن را در نشریه مطالعه کنید…


مهندس جهانبخش شکری(رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه)

توجه به صنعت ساختمان، راهی مطمئن در توسعۀ اقتصادی استان

نقش صنعت ساختمان در اقتصاد را نمی‌توان انکار کرد. این صنعت نه‌تنها در ایران، بلکه در تمام اقتصادهای پیشرفته و در حال پیشرفت نقش مهم و جدی ایفا می­کند و در ایران پس از صنعت نفت، ساخت‌وساز جزو فرصت­آورترین صنایع در اشتغال و تولید است. با توجه به ارتباط تنگاتنگ میان ساختمان‌سازی با صنایع بالادستی و پایین‌دستی، از فلزات اساسی و کانی­های غیرفلزی تا بخش خدمات مسکن و صدها حوزۀ دیگر، رونق ساخت‌وساز نه‌تنها صنعت بلکه به‌دنبال خود بسیاری از فعالیت­های تولیدی و خدماتی را نیز به رشد تحریک می­کند.

در استان کرمانشاه به‌دلیل توجه به این بخش مهم، تولید ثروت و ارزش افزوده مشاهده می‌شود (به‌خصوص اینکه توجه به سیاست­های صنایع کاربر، جهت کاهش بیکاری در استان لازم و ضروری است). امروزه در اقتصادهای در حال توسعه، حدود چهل درصد از فرصت­های شغلی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به این حوزه مربوط می‌شوند، اما نکتۀ مدنظر اینکه حضور مؤثربخش خصوصی شرط لازم توسعه است و نه شرط کافی.

در این میان دولت باید با توسعۀ زیرساخت­ها و تزریق سرمایه کمک کند، زیرا این صنعت در سال­های اخیر با شرایط تحریم و افزایش هزینۀ کالاهای وارداتی و همچنین وضع قوانین نامتناسب با توسعه،­ مانند وضع مالیات به خانه­های خالی دچار آسیب جدی شده است. امید است با کمک ملت غیور ایران و دولت محترم، گامی مثبت در این راستا برداشته شود.