هوش مصنوعی چیست؟
مسعود حاجی حسن خوانساری

Artificial Intelligence یا به اختصار AI، هوشی است که توسط ماشین‌ها ظهور پیدا می‌کند و وظایفی را برعهده می‌گیرد که نیازمند هوشمندی است. هوش مصنوعی در کنار هوش انسانی می‌تواند شکل جدیدی از مشاغل، شایستگی‌ها و صلاحیت‌های شغلی را به‌وجود آورد. هوش مصنوعی نسبت به انسان انعطاف‌پذیری پایین‌تری دارد، دارای قدرت اختیار نیست، خلاقیت ندارد، بسیار منطقی عمل می‌کند و نمی‌تواند مؤلفه‌های اخلاقی، انسانی و معنوی را در خود جای دهد.

سرنوشت معماری در عصر هوش مصنوعی
احسان شاه حسینی

زندگی در عصر هوش مصنوعی که هر روز، پیشرفته‌تر می‌شود و در حوزه‌های مختلف زیست، تحولات گوناگونی را به دنبال دارد، انسان را با تغییرات مختلفی روبرو می‌کند. البته پیشرفت انسان در زمینۀ تکنولوژی موضوع تازه‌ای نیست و بشر در طول قرن‌ها، تحولات مختلفی را از سرگذرانده است. در هر دورة زمانی تحولات تکنولوژی، شکل، ساختار و سبک زندگی انسان را دگرگون کرده و عصری تازه را در زندگی انسان شکل داده است. براین اساس، انسان امروز متناسب با پیشرفت‌های درخشان علمی و توسعه تکنولوژی، شاهد تغییرات سریع‌تری نسبت به هر زمان دیگری است. پیشرفت سریع تکنولوژی، ترس و هیجان بیش‌تری را برای انسان ایجاد می‌کند، اما مانند همیشه آگاهی نسبت به ناشناخته‌ها، ترس را کم و شجاعت روبرو شدن با آن را افزایش می‌دهد. هوش مصنوعی (AI) یکی از فناوری‌های به سرعت در حال توسعه است که پتانسیل ایجاد تحول در صنایع مختلف از جمله معماری را دارد. امروزه ادغام هوش مصنوعی در فرآیندها و سیستمهای معماری انجام می‌شود و انتظار می‌رود تأثیر هوش مصنوعی در حوزة معماری نیز عمیق‌تر شود. در این مقاله نقش هوش مصنوعی در معماری، مسیرهایی که دچار تغییر می‌شوند و چگونگی بهره بردن معماران از قدرت آن برای ارتقای کار خود، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

چگونگی استفاده از تکنولوژی‌های نوین و نوآوری در صنعت، در راستای افزایش کیفیت زندگی و ایجاد فرصت‌های اقتصادی
دکتر مهدی علیزاده برمی، مهندس سپیده مرادی

تکنولوژی‌های نوین و نوآوری در صنعت به‌عنوان محرک‌های اصلی تغییر و پیشرفت در جوامع مدرن، به‌طور چشمگیری کیفیت زندگی افراد را بهبود بخشیده و فرصت‌های اقتصادی جدیدی را ایجاد کرده‌اند. این پدیده‌ها در سطح جهانی و ملی مورد توجه و بررسی قرار گرفته‌اند. یکی از اثرات مهم تکنولوژی‌های نوین در صنعت، بهبود کیفیت زندگی افراد است. با ارائۀ راهکارهایی جهت بهبود فرایندهای تولید، افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و افزایش دسترسی به محصولات و خدمات، تکنولوژی‌ها می‌توانند زندگی را راحت‌تر، سریع‌تر و اقتصادی‌تر کنند.
انواع تکنولوژی‌های پزشکی مانند تجهیزات پزشکی پیشرفته، سیستم‌های اطلاعات پزشکی و توسعۀ درمان‌های نوین، بهبود قابل ملاحظه‌ای در کیفیت درمان بیماران و سلامت جامعه داشته‌اند. همچنین نوآوری‌ها و تکنولوژی‌های نوین در صنعت، فرصت‌های اقتصادی جدیدی را برای افراد و کسب‌وکارها ایجاد کرده‌اند. با ایجاد بازارهای جدید، افزایش تقاضا برای محصولات و خدمات نو و ایجاد شرکت‌های نوپا و استارتاپ‌های نوظهور، تکنولوژی به‌عنوان محرک‌ اصلی اقتصادی عمل می‌کند. شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، تولیدکنندگان تجهیزات انرژی پاک و شرکت‌های تولید مواد غذایی بهبود‌یافته، نمونه‌هایی از شتاب‌دهنده‌های اقتصادی مبتنی بر فناوری هستند.