بررسی نقش فاکتورهای معماری و معماری بومی بر رونق صنعت گردشگری کلانشهر کرمانشاه
هادی عبادی[1]*، شلیره ابراهیمیان صحنه[2]، الهام رضائی کامران[3]
[1]. * هادی عبادی: دکتری، طراحی شهری، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
[2]. شلیره ابراهیمیان: کارشناس ارشد، معماری، گروه هنر، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
[3]. الهام رضائی کامران: کارشناس ارشد، معماری، گروه هنر، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
خلاصه: گردشگری و توجه به آن عاملی مهم بر تقویت اقتصاد و فرهنگ هر شهر بوده و رونق صنعت گردشگری به مؤلفههای بسیاری وابسته است. بررسی تأثیر معماری و معماری بومی و بازشناسی مؤلفههای مرتبط بر توسعۀ گردشگری از اهداف این پژوهش است. لذا این مهم با روش توصیفی-تحلیلی در زمرۀ تحقیقهای کاربردی، به بررسی مؤلفههای معماری و معماری بومی و تأثیر آنها بر توسعۀ صنعت گردشگری کلانشهر کرمانشاه میپردازد.
چکیده: اقتصاد و فرهنگ و ارتباط آنها در صنعت گردشگری، امری مؤثر بر رونق گردشگری هر منطقه است. خلاءهای موجود در صنعت گردشگری در کلانشهر کرمانشاه و جدایی معماری بومی از معماری حال حاضر و تأثیر آن بر باز-زندهسازی هویتهای بومی که عامل مؤثری برای تبادل فرهنگی است، ما را بر این داشت تا با ارائۀ اصول و راهکارهایی مبنی بر معماری و تأثیر آن بر جذب گردشگر و بازشناسی مؤلفههای معماری بومی بر افزایش گردشگری، در رونق این صنعت گامی برداریم.
بررسی طاقبستان از نظر سازه و معماری و تأثیر آن بر گردشگری
مهدی خوشوطن[1]*، عرفان محمدی[2]
[1]. دکتری سازه، گروه مهندسی عمران، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
[2]. دکتری معماری، گروه مهندسی معماری، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده
در این مقاله طاقبستان از نظر معماری و سازه و تأثیرات آن بر گردشگری بررسی شده و روش تحقیق به دو صورت انجام شده است. ابتدا بهصورت مطالعۀ مروری و با بررسی منابع موجود و سپس مدلسازی عددی به روش اجزای محدود در نرمافزار انجام شده و پایداری و وضعیت تنش و جابهجایی در این مدل بررسی شده است. از المان solid 92 جهت مدلسازی طاق استفاده شده و در تحلیل اثرات، تغییر شکل سازه لحاظ شده است. نتایج بررسی سازهای نشان میدهند که وضعیت پایداری طاق مناسب بوده و عملکرد سازهای خوبی دارد. بررسیهای طاق نشان میدهند که سنگنگارۀ شکارگاه سلطنتی طاقبستان، نخستین تابلوی سنگی با رعایت قاعده و اصول نقاشی در جهان بهحساب میآید. در نقشبرجستههای طاقبستان، لباس رنگارنگ سوار با نخهای زرین بافته شده و دارای سبکهای لوزیشکل و تزئین کاملاً هندسی است. مهمترین اثر در طاقبستان، طاق بزرگ با سنگنگارۀ تاجگذاری خسرو پرویز است که ایوانی با فضای مستطیل به عرض هفت متر و ۸۵ سانتیمتر، ارتفاع یازده متر و نود سانتیمتر و عمق هفت متر و ۶۵ سانتیمتر دارد. نتایج نشان میدهند که در کنارۀ ورودی طاق، سنگنگارهای از فرشتگان بالدار، درخت زندگی، مجالس شکار گراز و شکار مرغان و ماهیان در مرداب و نقشهای فیل، اسب و قایق وجود دارد که حاکی از مراسم بزم و شادی است. طاق کوچک در میان سنگنگارۀ تاجگذاری اردشیر دوم و طاق بزرگ قرار دارد، که دارای فضای مستطیلشکل به عرض پنج متر و هشتاد سانتیمتر و ارتفاع پنج متر و سی سانتیمتر است و مراسم تاجگذاری شاهپور دوم و سوم را به تصویر میکشد. این طاق دو نقش در بالای دیوارۀ طاق و دو کتیبه دارد. بررسی نتایج نشان میدهد که طاقبستان بهعنوان یک اثر تاريخي در داخل بافت شهري كرمانشاه قرار دارد که اين امر امكانات رفاهي لازم را براي گردشگران فراهم ميآورد و سالیانه تعداد بسياري توريست را از داخل و خارج كشور به خود جذب ميكند.
هادی عبادی: دکتری، طراحی شهری، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
مسئله گردشگری بخصوص گردشگری پایدار بعنوان یکی از شاخص های توسعه در جهان شناخته می شود. ایران بهدلیل دارا بودن از ظرفیتهای گردشگری (تنوع اقلیمی، اماکن تاریخی و معماری، فرهنگهای متنوع و جاذبههای طبیعی و….) قابلیت جذب گردشگر و توسعه در این زمینه را دارد؛ از سوی دیگر استان کرمانشاه بهعلت دارا بودن مزایای طبیعی و تاریخی میتواند سهم قابل توجهی از این صنعت را داشته باشد. منطقه اورامانات سال گذشته به ثبت جهانی رسیده و به همین دلیل ظرفیت بسیار عالی در منطقه شکل گرفته است. با این وجود، در واقعیت چالشهایی در صنعت گردشگری وجود دارند و گردشگری بهشدت به دو اصل وابسته است؛ اقتصاد و سیاست. گردشگری داخلی بیشتر وابسته به اقتصاد و گردشگری خارجی وابسته به سیاست خواهد بود.